bannerslider_joomla_boeken.jpg

SEO en Joomla: hoe maak je je site beter vindbaar

Wat kun je doen om mensen te helpen jouw site te ontdekken? Er zijn een paar technieken en basisinstellingen die van invloed kunnen zijn op je positie in de zoekmachineresultaten. Deze technieken worden SEO (Search Engine Optimization) genoemd.

Zoekmachines zijn waarschijnlijk de belangrijkste instrumenten die mensen gebruiken om naar je site te gaan. Zoekmachines analyseren de HTML-code van de site en proberen te begrijpen waar je site over gaat en welke gegevens van belang kunnen zijn voor bezoekers. Alle SEO-technieken komen neer op het verhogen van de zichtbaarheid van je inhoud voor zoekmachines.

De belangrijkste tip daarbij is natuurlijk: zorg voor goede content. Als je niet regelmatig verse content biedt van goede kwaliteit, dan helpen SEO-maatregelen niet. Maar als je site inhoudelijk up-to-date is, dan kan SEO ervoor zorgen dat zowel zoekmachines als bezoekers gemakkelijker je content weten te vinden.

1 Gebruik informatieve titels

Kies goede titels voor je artikelen. In Joomla voer je de titel voor het artikel in in het veld Titel. Die titel komt niet alleen terug boven het artikel zelf, maar ook in de titelbalk van de browser. Kies beschrijvende, specifieke titels. Gebruik dus niet vrijwel dezelfde titel voor verschillende artikelen. Neem zoekwoorden op in de titels van je artikelen.

2 Bouw het artikel goed op

Zoekmachines verwachten dat HTML-documenten zijn opgemaakt volgens een duidelijke structuur. Een kopje bijvoorbeeld mag niet gewoon een vet gezette tekstregel zijn: je bezoekers kunnen zulke tekstregels wel herkennen als kopjes, maar zoekmachines niet. Zoekmachines scannen HTML-documenten naar koppen volgens een vaste opbouw. De hoofdkop moet worden geformatteerd met stijl Kop 1 (of H1), de volgende koppen met stijl Kop 2 (H2), en zo verder. In de Joomla-artikeleditor ken je kopstijlen toe via de keuzelijst ‘Format’.

 3 Gebruik zoektermen in de tekst

Neem zoekwoorden op in je artikeltekst. Vraag jezelf af welke woorden je bezoekers zouden gebruiken bij het zoeken naar de inhoud die je te bieden hebt. Probeer te anticiperen op de verschillende zoektermen, synoniemen en afkortingen die verschillende soorten bezoekers zouden gebruiken. Er zijn ook tools die je daarbij kunnen helpen, zoals de Google Adword Keyword Tool. Daarin voer je een trefwoord in en je krijgt suggesties voor andere, verwante woorden.

4 Voeg tekst toe aan plaatjes

Zoekmachines scannen en analyseren tekst, maar ze kunnen niets met afbeeldingen. Help zoekmachines daarom door een beschrijvende bestandsnaam te gebruiken voor afbeeldingen die je gebruikt: niet afbeelding_1.jpg maar Sony_GPS_camera.jpg. Verder kun je bij het invoegen van een afbeelding extra informatie opgeven: een alternatieve tekst (‘alt’-tekst, een korte beschrijving die gebruikt wordt als de afbeelding zelf niet wordt weergegeven). Bovendien kun je een beschrijving (image description) toevoegen aan de afbeeldingseigenschappen in de artikeleditor. Deze tekst duikt op wanneer de muiscursor van de bezoeker over de afbeelding gaat.

5 Voeg metadata toe

Webpagina's bevatten ook informatie die bezoekers niet zien, maar die speciaal gericht is op zoekmachines: metadata. Metadata is informatie over de inhoud van het HTML-document, verborgen in de broncode. Standaard bevat je site alleen wat standaard-metadata. Zorg ervoor dat je die informatie vervangt door metadata op maat.

De metadata die voor de hele site geldt, vind je in de beheeromgeving via Systeem > Algemene instellingen. Onder de tab Website vind je Metadata-instellingen.

  •      Bij Algemene metabeschrijving van website kun je een korte samenvatting geven van de inhoud van je website.
  •      Bij Algemene metatrefwoorden van website vul je een paar trefwoorden in die passen bij de inhoud van de site. Kies woorden en synoniemen die de bezoeker zou kunnen gebruiken om te zoeken naar de sites.
  •      Laat Toon titel metatag en Toon auteur metatag op Ja staan. Zo gebruikt Joomla niet alleen de algemene metatrefwoorden, maar ook metadata op individuele pagina’s. Deze metadata kun je per artikel toevoegen in de artikeleditor.

Metadata voor specifieke artikelen vul je in in de artikeleditor. In het vak Metadata opties kun je een Beschrijving (een beschrijving van de inhoud van het artikel) invullen en enkele Metatrefwoorden. Ook voor categoriepagina’s kun je metadata invullen; dat doe je in het vak Metadata opties van de menulink die naar de categoriepagina leidt.

Toevoegen van microdata aan de paginainhoud

Sinds Joomla 3.3 wordt automatisch microdata toegevoegd aan de HTML-code van de webpagina's. Die microdata helpen zoekmachines om de inhoud van de pagina te begrijpen. Microdata is een set van HTML-tags die informatie toevoegt over wat er precies op de pagina staat: bijvoorbeeld dat het gaat om de voor- en achternaam van een persoon, of om een adres.

Microdata worden niet weergegeven op de webpagina, maar wel gelezen door zoekmachines. Door informatie (zoals namen en plaatsen) op een gestructureerde manier aan te bieden, kunnen zoekmachines de inhoud van de pagina beter interpreteren dus ook beter weergeven in lijsten met zoekresultaten. 

Om microdata toe te voegen, hoef je niets te doen: standaard staat de microdata-optie ingeschakeld tussen de opties van Artikelbeheer. Meer over microdata lees je hier: https://support.google.com/webmasters/answer/176035?hl=en.

6 Zoekmachinevriendelijke URL’s

Je helpt zoekmachines om de inhoud van de site te begrijpen door duidelijke, leesbare URL’s te gebruiken. Daar hoef je niets voor te doen, want Joomla zorgt standaard voor zoekmachinevriendelijke URL’s die er zo uitzien:

http://www.voorbeeld.nl/index.php/50-voorbeeldartikel

Je kunt deze URL’s nog iets verder vereenvoudigen met de instellingen onder Systeem > Algemene instellingen > SEO-instellingen, maar dat vereist wel wat meer werk. Je moet bij de SEO-instellingen Gebruik URL herschrijven op Ja zetten, maar bovendien moet je een bestand op de webserver hernoemen. Het bestand htaccess.txt dat in de Joomla-map op de webserver staat, moet je hernoemen tot .htaccess (met een punt voorop, zonder extensie). Als je meer wilt weten over deze techniek, google dan eens op ‘aanpassen htaccess.txt joomla’. Hard nodig is het niet; nóg eenvoudiger URL’s maken voor zoekmachines geen enorm verschil met de standaard-URL’s van Joomla.

7 Wat kun je nog meer doen?

Zoekmachines waarderen het als je site actief onderdeel is van het web. Het is dus goed om links te hebben vanaf andere sites naar jouw site, en andersom. Maar ook interne links, links binnen de site, zijn van belang. Door die toe te voegen wordt het zowel voor bezoekers als zoekmachines makkelijker om te weten wat er op jouw site te halen valt. In Joomla kun je gemakkelijk zorgen voor meer interne links: zo kun je bijvoorbeeld bij de artikelinstellingen aangeven dat titels van artikelen zelf een link moeten zijn naar het volledige artikel. Denk ook aan het gebruik van modules die rijtjes met links naar artikelen maken, zoals de module Meest gelezen artikelen en de module Laatste nieuws.